Metafora, comunicarea dintre conştient
şi inconştient
( Andreea Arsene în dialog cu publicistul
Daniel Verejanu)
Daniel Verejanu. În
anii studiilor doctorale la Academia de Științe a Moldovei am editat primul
volum, dedicat Aniversării de 120 ani de la nașterea lui Lucian Blaga…
A.A. …Cartea
dumneavoastră „Lucian Blaga, puterea creatoare ca putere absolută”, cu
o prefață realizată de ilustrul academician Mihai Cimpoi, am obținut-o
acum câțiva ani, când am fost la Chișinău. Din câte cunosc, cartea a avut mai
multe ediții, a primit recenzii pozitive din partea academicienilor și
exegeților blagieni din România și nu doar, ai obținut cu ea și câteva premii
importante… Cartea se află în mai multe biblioteci și îi ajută pe liceeni,
studenți, masteranzi, doctoranzi să-l cunoască mai profund pe Lucian Blaga,
fiindu-le de mare folos…
D.V. …și
mi-am zis, că îi voi dedica marelui Lucian Blaga câte un volum cu noile mele
studii și la alte aniversări. În 2025 vom desfășura mai multe evenimente cu
prilejul Aniversării de 130 ani de la nașterea poetului, filosofului și
diplomatului român. Manuscrisul „Metafora, comunicarea
dintre conștient și inconștient” era deja pregătit, chiar editasem câteva
exemplare, de probă, pe care le dăruisem unor cunoștințe, la ziua de naștere,
spre a testa cum va fi recepționată cartea de cititorul care nu vine din
domeniul filologiei. Și când ceruse o carte un renumit critic literar – nu aveam
nici un exemplar.
A.A. Original…
Un tiraj de probă… De unde ai deprins această practică?…
D.V. De
la un poet pe care ambii îl cunoaștem, care editează fiecare carte mai întâi cu
un tiraj de douăsprezece exemplare și le dăruie la prieteni,
la colegii scriitori și insistă pe o părere sinceră. Un exemplar își lasă pe
masa de lucru, la care mai muncește un an, apoi editează un tiraj
consistent. Or, susține dânsul, când manuscrisul are forma unei cărți, se vede
mai clar ce mai e de redactat.
A.A.
Din ce ştiu eu ai fost apreciat de vicepreședinte al Academiei Române,
regretatul academician Alexandru Surdu… Iară E.S.Ambasadorul Nicolae Mareș a
scris într-o postfață la o carte a ta: „Totul s-a
petrecut la Lancrăm, în casa veche în care s-a născut Lucian Blaga, la edițiile
mai recente ale Festivalului Internaţional care îi poartă numele. Am
fost plăcut surprins când am aflat că tânărul, promițătorul Daniel s-a aplecat
de câțiva ani asupra vieții și creației autorului Trilogiei cunoașterii.
Mai mult, am avut ocazia să ascult două din intervențiile sale la Festival,
contribuții în care cu mult curaj pune în valoare aspecte inedite privind
gândirea blagiană în context universal. O face cu mult har. Spune lucruri
despre care la București, în România și în alte țări nu prea s-a spus. Aceasta
a fost concluzia la care am ajuns după ce a prezentat comunicarea
intitulată: „Lucian Blaga, puterea creatoare ca putere absolută”.
D.V. După numele acelui studiu/eseu numisem primul volum. Începusem să primesc felicitări din mai multe direcții, și de peste Prut, și din SUA, Canada…
A.A. Apariția
primului volum a fost suficient să te plaseze în rândul exegeților blagieni. Ai
invitații la importante conferințe internaționale… Dar de ce l-ai ales tocmai pe
Blaga?
D.V. În
„eleganţa filosofică a frumuseţii umane”, Blaga – continuând universul lui
Eminescu, – cu un univers poate nu la fel de veşnic ca dragostea, mai ales, ca
dorul, deoarece frumuseţea umană se schimbă prin secole, – a adus dovada că
omul de creație e o mare putere de care societatea nu poate să nu ţină cont. Şi
constatăm acest lucru mai ales în perioadele de tranziţie de la un sistem la
altul, când e în pericol societatea unde, cineva poate găsi de cuviinţă că
oamenii n-au dreptul să gândească liber. Sclavii şi lingăii au prioritate în
existenţa lor la periferia universului demascat de Eminescu, divulgat de Blaga
sau depistat de alt geniu creator. Ci anume pe parcursul acestei perioade am
văzut cât sunt de neputincioşi şi neînsemnaţi unii demnitari în preajma puterii
creatoare – unica putere adevărată…
A.A. De
aici vine dragostea de Lucian Blaga, diplomatul?
D.V. Anume
Lucian Blaga diplomatul, cum aș fi dorit să continuie cercetarea mea, în
calitate de licențiat în relații internaționale la facultatea de la SNSPA, ci
conducătorul științific a găsit de cuviință să fac cercetare operei poetice și filosofice a lui Blaga. Prin acei
ani am publicat câteva eseuri în săptămânalul Literatura și Arta. La publicarea
articolului „Noi și Mihai Eminescu” unii savanți, academicieni m-au citat în
cărțile lor, bucuroși că descoperiseră un tânăr care gândește profund
filosofic.
A.A. Aceste
cărți inedite ale tale sunt dovada unei munci laborioase, să nu zic, titanice,
care nu oricui îi este menită. Și, să înțeleg că ai abandonat minunata
revistă „Micul Prinț”, Cluburile Consiliului Europei, toate proiectele tale din
Societatea Civilă, cu care ai înfrumusețat viața semenilor tăi și a altor mii
de tinere talente din lume… și te-ai dedicat muncii de cercetare…
D.V.
E imposibil să-ți abandonezi copilăria, tinerețea…
A.A. M-am
documentat şi am aflat că ai activat mulți ani în Societatea Civilă, te
cunoșteai cu mulți șefi de state, cu vreo cinci Secretari Generali ai
Consiliului Europei, cu șefi de la UNESCO, cu parlamentari, miniștri din
diferite țări… Prin anii 1995 -2015 te cunoșteai cu toți ambasadorii acreditați
la Chișinău și București.
D.V. Toți
cei care munceam la ONG-urile din Rețeaua OMCT eram copii, am crescut odată cu
OMCT. Toți aveam „funcții” importante. Eu, deși eram atașat cultural,
apoi vicepreședinte – îndeplineam orice muncă: elaboram și redactam
comunicate, pregăteam spre editare Revista „Micul Prinț”, aduceam pachetele cu
reviste de la tipografie, eram translatorul căci, elev fiind, cunoșteam
bine limba engleză, primeam delegații, desfășuram cursuri de pregătire a
observatorilor naționali imparțiali, desfășuram monitorizarea alegerilor de
toate nivelurile, livram noi proiecte…
A.A. De
fapt erai și rămâi cartea de vizită, dacă se poate să zic așa, a evenimentelor
pe care le desfășurați cu OMCT.
A.A. Atât de pasionat erai de aceste activităţi, încât te-ai dedicat lor atâțea ani de zile?…
D.V. Îmi
iubeam țara… Îmi place tot ce am făcut și fac, căci prin toate și aparte prin
fiecare proiect-eveniment am încercat să schimbăm mentalități, am promovat și
promovăm țara.
A.A. Îți
amintești de vreunul dintre ambasadorii pe care i-ai cunoscut?
D.V. Indubitabil,
sunt lucruri care nu se uită niciodată. La început de dialog ai citat din E.S.
Ambasadorul Nicolae Mareș, un prieten al basarabenilor... Sau cum aș uita eu, sau tinerii voluntari, care
erau la acel timp studenți, cum am sărbătorit Crăciunul la vila de reședință a
Ambasadorului Germaniei, cu E.S. Ambasadorul Wolfgang Lerke și corpul
diplomatic de la Chișinău… Acum, când ne întâlnim la vreo recepție cu E.S. W.
Lerke, facem neapărat poze împreună; cum să uit gestul frumos al E.S. Marcel
Dinu, care, aflând că ziua de naștere a președintei OMCT coincidea cu vizita
lui Emil Constantinescu, președintele României la Chișinău, a invitat un grup
de voluntari la Ambasada României, astfel președintele Emil Constantinescu s-a
reîntâlnit cu liderii de la OMCT, cu care realizase câteva ediții ale
Festivalului-Concurs Internațional al Talentelor Lumii „Micul Peinț” la
București, și a felicitat-o pe liderul OMCT. Pot să zic că mi-i dor de
E.S. Lin Zenlhong, ambasadorul Republicii Populare Chineze, deseori ne aducem
aminte și vorbim de el în familie; doar cuvinte frumoase avem de spus despre
E.S.Mary Pendleton, ambasadorul SUA; de E.S. Ambasadoul Daniel Ioniță; de E.S.
Johannes Giffels, unul dintre primii reprezentanți ai Germaniei la Chișinău,
a cărui fiică a fost membru al Colegiului de Redacție la Revista „Micul
Prinț”. Toți acești ambasdori și mulți alții (Ambasadorii Norvegiei,
Olandei, Portugaliei etc.) care aveau viza de reședință la București, – sunt
diplomați înnăscuți.
A.A. E
adevărat că acasă și între prieteni ți se zice Excelența Sa?
D.V.
Se mai întâmplă… Din 2000, când am primit pașaportul de Tânăr Ambasador al
Culturii Păcii, înmânat de Kofi Annan, Secretarul General ONU, la un Forum
Mondial al Copiilor, în Elveția. Dar mai multă lume cunoscută și necunoscută,
îmi zice „Micul Prinț”, chiar și acum, când sunt bărbat în toată firea. Se
trage de la revista „Micul Prinț”a cărui autor sunt și pe care o edităm din
1992.
A.A.
Erai în societatea înaltă… De fapt, ești o persoană publică de pe când erai
adolescent. Credeam că după liceul de la Bucureșri, unde ai susținut foarte
bine bacalaureatul, pleci undeva…la Paris, la Strasbourg sau în SUA…
D.V. Eu?
Acum poate că aș pleca, atunci… era imposibil. Venisem la Liceul „Jean Monnet”
în clasa a VI-a. Doar peste o lună atât de mult mi-era dor de Moldova, de
casă, de mama… de toate structurile pe care le creasem, de toate proiectele (în
sens de evenimente, nu de grant) la care munceam… După Revista Micul Prinț, eu,
de unul singur, am creat Cluburile Consiliului Europei, Cluburile UNESCO,
Clubul ONU… Toate proiectele pe care le implementam erau proiectele noastre, nu
aduse pe farfurie de pe undeva… Erau și sunt proiecte inedite, viabile, foarte
îndrăgite de beneficiari, cu un impact benefic extraordinar. Multe au fost
preluate de alții, noi ne bucuram că am fost deschizători de noi drumuri pentru
multă lyme…
A.A. Din
câte ai realizat – constatăm că erai nu atașat cultural, ci Ministru de Externe
al OMCT… Acum și al Uniunii Internaționale a Oamenilor de Creație…
D.V. După
facultate, dacă aveam o mare dorință să plec de acasă – era vorba doar de o
vizită, de o călătorie… Am călătorit mult. Întotdeauna, dar
mai ales în perioada cât OMCT a avut statut participativ la Consiliul Europei,
am primit invitații la importante reuniuni la Consiliul Europei, la UNESCO, în
diferite țări. Aproape că zilnic primeam o bogată corespondență de la
Strasbourg, de la UNESCO, Paris… În engleză, franceză, în alte limbi… Eu țineam
comunicarea cu forurile europene, cu președinția, parlament, guvern, cu toate
ambasadele acreditate la Chișinău și București. Mai bine decât mine nu
putea să se descurce nimeni. Cum aș fi putut să plec undeva, aiurea… Dar mai
e
încă ceva – să ne imaginăm, pe o clipă doar, că pleacă tot tineretul din
Moldova… Am mai putea să afirmăm că avem un stat? Fără tineret putem avea
o țară? Fără dragoste poate exista viața?
A.A. Deși
ai făcut zece ani știință, ai studiat/cercetat trilogiile blagiene,
constatăm că n-ai părăsit nici activitatea în Societatea Civilă…
D.V. Anume Lucian Blaga, trilogiile marelui filosof, despre care un savant susținea că în cel de-al doilea stat român doar el și eu am citit trilogiile lui Blaga… Acum, după ce președintele OMCT a avut ghinionul să treacă printr-un accident, am redus o parte din structurile pe care le creasem până în anul 2000 în Societatea Civilă. Activează în prezent Organizația Mondială a Copiilor Talentați (OMCT), 1995, primul ONG cu statut participativ la Consiliul Europei (2001-2017) și cartierul general la Chișinău, Academia Europeană a Societății Civile, 2003, și, cea mai recentă structură, care am fondat-o acum 7 ani, Uniunea Internațională a Oamenilor de Creație (2018)… OMCT va aniversa în acest an 30 ani de activitate rodnică, activitate cunoscută departe peste frontierele țării…
A.A. Cu
Doamne ajută… Atât de frumos sună și un nume, și altul… Dar și toate
celelalte proiecte ale voastre… În știință, e clar –
metafora, comunicarea dintre conștient și inconstient, nemurirea lui Lucian
Blaga te preocupă. Dar ca voluntar cu un stagiu de peste un sfert de veac
de activitate în Societatea Civilă, chiar dacă în haosul din Republica Moldova
acești ani, din păcate, nu se iau ca stagiu, tu, personal, ce îți propui pentru
2025?
A.A. Sunt
încântată… Credeam că toate acestea le poate realiza doar vreo câteva
ministere, cu colective impunătoare, luate împreună, cu un buget de câteva sute
de milioane…
D.V. Fără
milioane, dar căutăm și noi parteneri pe măsura proiectelor noastre, căci vrem
să aducem noroc la cât mai multă lume. Chiar și în aceste condiții de criză
căutăm să alungăm depresia din sufletul semenilor noștri, să bucurăm tinerele
talente aflate în dificultate, să insuflăm încrederea în sine, demnitatea de
om, să promovăm arta, literatura, cultura și tradițiile naționale, adevărul
istoric, drepturile omului, statul de drept, să promovăm o mass media cu
adevărat liberă și independentă, să creem prestigiul Republicii Moldova în
lume…
A.A.
Se afirmă că în 2025 multe se vor schimba… Se schimbă multe în cosmos, în
natură… Cum simți tu aceste timpuri?
D.V. De prin anii 2020-2022 au început
mari schimbări, care au trezit omenirea din starea sa de somnolență, de lux și
comoditate. Lumea lacomă și nesătulă nu simte că milioanele agonisite nu
mai sunt lucruri de admirație chiar nici pentru cei naivi. Se întâmplă niște
transformări uluitoare… Corupții și șmecherii sunt disprețuiți. Universul
se reînoiește, renaște. Îi va impune pe toți să se schimbe…
A.A. Din
acest motiv au fost desființate peste cincizeci de instituții de cercetare din
Moldova? Sau erau deja atinse de putregaiul corupţiei? Dar despre acest
aspect vom vorbi în alt dialog…
D.V. Am descoperit că e ușor să te îndrăgostești, dar e greu să iubești… Pot să constat, că mulți oameni sunt fără de suflet, nu au darul de a iubi… Mulți merg pe trupuri nu pentru ași face carieră, ci pentru a conduce alți oameni… Ei nu percep, dacă nu ești om integru, om de omenie - nici o funcțiile lînaltă nu atrage respectul oamenilor. Cei falși sunt periculoși… Cum să comunici cu ei? Și mă văd nevoit deseori să vorbesc mai puțin, ci să meditez mai mult.
A.A. Îi
semeni lui Lucian Blaga…
D.V. Vine
un timp al oamenilor noi, care gândesc altfel, care vor binele oamenilor din
jur. Satisfacția interioară de la tot ce făceam m-a făcut să muncesc doar pe
entuziasm peste 30 ani… Cât de satisfăcut eram că aduceam bucurii într-o
mulțime de case, pentru o mulțime de familii, pentru sute și mii de copii,
adolescenți, tineri… care nu-mi erau nici rude, nici prieteni, nici cunoscuți…
Molipseam pe fiecare să facă un bine altuia. Poate că, dacă nu erau
organizațiile noastre, proiectele noastre, care captau atâțea copii, atâta
tineret, atâta lume, cine știe azi de câte închisori era nevoie, adăugător.
Aceste organizații, aceste proiecte nici nu cereau bani, doreau doar să nu li
se pună piedici, mai ales piedici muncii noastre creatoare…
A.A. Da,
vin timpuri noi… Dar nu ușoare. Și tu, care ai decis să nu ai nicio apartenenţă
politică, ce alt sprijin ai ca să continui această activitate?
D.V. Sunt
un om liber și independent. Conștientizez că pentru libertate se plătește. Sunt
omul care-și pune întrebarea: ce facem cu viața noastră? E prea simplu să
aplici pentru o funcție și să muncești pentru un salariu. E necesar să fii
creatorul unui colectiv, să fii înțeles de oamenii cu care încerci să constitui
un colectiv. Acest segment de timp în care se încearcă (sau poate că se mimează
doar) constituirea unor noi colective – e un timp foarte dificil, chiar
periculos. Și dacă un careva demnitar folosește acest timp, când colectivul
încă nu s-a definitivat, nu s-a cimentat până la starea când colegii să se
poată susține unii pe alții, să se poată apăra, și prin diferite intrigi sunt
distruse destine omenești, la fiecare 3-6 luni eliberâdu-se din funcții câte un
sfert din întregul colectiv – acest șef ar trebui să se întrebe: care e
perspectiva unui asemenea colectiv? Singurul lucrător de care are nevoie un
asemenea conducător – e șeful de la resurse umane, el e nevoit să primească,
dar mai ales să elibereze săptămânal atâta lume… Cine a permis aceste conveere…
O mașină de tocat destine… Un om cinstit, omenos, integru, cu demnitate, cu respect
de oameni – pare străniu în acest proces.
A.A. Și
dacă asemenea practici, asemenea „experiențe” inumane nu vin de la șefi, ci de
la partid?
D.V. Acest
partid ar trebui să aibă măcar pe cineva care să poată să conștientizeze că își
distruge propriul electorat, iar pe termen lung – propriul destin. Vedem ce s-a
întâmplat la alegerea președintelui României… Dar, până a fi creatorii unui
colectiv de profesioniști, fiecare om e necesar să se creeze pe el însuși, în
calea spre noi deschideri, noi schimbări. Frica, de a fi singur între oameni, e
mai periculoasă decât de a fi singur în calea schimbărilor.
A.A.
Cum ți se pare societatea de după pandemie?
D.V. Ar fi trist să rămânem cu o societate contrafăcută… Azi, tot ce folosește omul (pâine, vin, legume, fructe, educație, cultură) e contrafăcut, însăși lumea a devenit o societate contrafăcută. Răul a luat chipul binelui și lumea crede că binele nu mai este viu. Folosind o hrană contrafăcută – omul nu mai gândește corect, omul nu mai are rușine, remușcări. Ba mai mult ca atât, instituțiile de toate felurile sunt pline cu persoane care nu se simt bine dacă fățărnicia nu e prezentă. Ci eu mă strădui să mă eliberez de energie negativă și să mă bucur de tot ce vine nou. Îmi ascult intuiția și am încredere în ea.
A.A. În
timp ce tu accepți schimbarea, alte evenimente vin. Cum vei afla dacă sunt
evenimente importante sau nu…
D.V.
În prezent se dialogează cu lumea cumva artificial, ca și cum se vorbește cu un
computer. În asemenea comunicare e foarte puțină lumină, căldură, profunzime…
Cuvintele sunt prea puține pentru a transmite profunzimea unei informații,
sensul unei atmosfere. Doar prin cuvinte nu poți afla cum e omul, bun sau rău.
Prin evenimentele pe care le poate produce un om, prin perspectivele pe care le
propune altora, comunității, societății, țării – vezi pe cine ai alături,
cine îți e contemporan.
Important e să fim
producători de evenimente și nu de bârfe și dezinformare.
A.A. Tu,
un tânăr producător al atâtor evenimente cu impact pozitiv, te simți înțeles,
acceptat de societatea acesta contrafăcută?
D.V. În
orice societate, chiar și acum, sunt oameni care vor să schimbe lumea spre
bine. Altfel, ar fi trist de tot. Ar fi un dezastru. Întotdeauna și oriunde,
interior și exterior, eu încerc să mă aflu în stare pașnică.
A.A. Știu
că te mândrești cu mama ta… Multă lume care o cunoaște, nu doar din țară, se
mândrește cu poeta de la Chișinău. Părinții copiilor talentați o cred un om
unic… Cum e să fii fiul unei personalități renumite?
D.V. Cel
care controlează lumea spiritual, conduce/controlează lumea și material, zice
un filosof. Deloc nu e ușor să fii în umbra unui mare poet, deoarece poetul
trăiește la alt nivel spiritual. Și e necesar să depui un mare efort, să te
ridici cât mai aproape de acel nivel. Dar e și un mare noroc, o mare
bucurie, mai ales când poetul afirmă că cel mai frumos poem al dânsei e fiul.
A.A. Pe
această notă optimistă, de încredere în ziua de mâine, îți mulțumesc pentru
acest interviu.
D.V. Și
eu îți mulțumesc, dragă Andreea, pentru că știi să întreții acest dialog dintre
Danemarca și Moldova, care iată că de câțiva ani are o frumoasă continuitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu